Hoe overleef ik mijn tentamenweek?

Het is weer zo ver. De tentamens zijn weer begonnen of binnenkort gaan beginnen. Ik heb een paar tips op een rijtje gezet om de tentamenweek zo goed en makkelijk mogelijk door te komen. 

Begin op tijd
Dit is eigenlijk de standaard tip die gegeven wordt, maar daarom niet onbelangrijk. Niets is vervelender dan in tijdnood komen. Door op tijd te beginnen hoef je je dagen niet helemaal vol te plannen (zie volgende tip) en blijft er genoeg ruimte voor ontspanning. Persoonlijk leer ik 's ochtends het beste en ben ik halverwege de middag op. Doordat ik van mezelf weet dat ik geen hele dagen kan leren, houd ik hier ook rekening mee door ruim van te voren te beginnen. Iemand die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat kan leren, hoeft dus minder lang van te voren beginnen te leren dan iemand die maar een dagdeel kan leren.

Maak een planning
Ik plan eigenlijk alles, ook als er geen tentamens in het verschiet liggen. Door te plannen krijg je inzicht in hoeveel tijd je hebt om te leren en kan je systematisch aan de gang gaan. Je maakt het voor jezelf dan overzichtelijk wat je allemaal moet leren en door het gebruik van een planning kan je veel effectiever met je tijd omgaan. Maar pas op, plan niet te veel in en plan ook af en toe een zogenaamde 'uitloopdag'. Het kan zijn dat je onverwacht een dag of dagdeel niet kan leren door onvoorziene omstandigheden of misschien heb je op bepaalde dagen teveel ingepland en krijg je het dus niet af. Door deze 'uitloopdagen' heb je wat speling en komt je planning niet in de knoop! En hou er dus rekening mee met hou lang jij per dag kan leren. Als jij alleen in de ochtend kan leren, heeft het dus geen zin om ook je middag vol te plannen.

Tip: Bij de Hema verkopen ze van die familiekalenders. Deze kun je prima gebruiken om een planning te maken, omdat er meerdere weken op 1 pagina staan.

Pak genoeg slaap
Je hersenen moeten alle stof die je geleerd hebt ook opslaan. Dit gebeurt tijdens je slaap. Hoewel genoeg slapen sowieso erg belangrijk is, is het dus extra belangrijk tijdens je tentamenweek! Zorg dus dat al die uren die je steekt in het leren niet voor niets zijn geweest, door voldoende te slapen. Het is belangrijk dat je volledig ontspannen bent voor het slapen gaan. Dit kan bijvoorbeeld door een boek lezen of door te douchen. Door deze ontspanning val je sneller in slaap en slaap je ook beter.


Zorg dat je leeromgeving opgeruimd is
Haal alle spullen die je tijdens het leren niet nodig hebt van je bureau af. Dit kunnen plantjes en fotolijstjes zijn, maar ook de studieboeken van een ander vak waar je op dat moment niet mee bezig bent. Onbewust leiden al deze dingen om je heen erg af! Ik kan niet goed leren als mijn kamer erg rommelig is en mijn kleren verspreid door mijn kamer liggen. Tijdens het leren kan ik kan ik mij niet goed focussen en ben ik steeds geneigd om mijn kamer op te ruimen. Ik zorg dus altijd dat mijn kamer helemaal netjes is voordat ik ga leren.

Daarnaast is het handig om je spullen op je bureau systematisch neer te leggen. Leg bijvoorbeeld alle markers en pennen bij elkaar en de boeken op een net stapeltje. Zo heb je alle benodigdheden snel bij de hand en ben je niets kwijt.

Neem regelmatig een pauze
Net als slapen zijn regelmatige pauzes ook erg goed voor de opname en het onthouden van de leerstof. Door om de 2 uur een korte pauze van een kwartier tot twintig minuten te houden, geef je je hersenen even wat rust om de stof op te nemen en om je concentratie weer terug te vinden. Wel belangrijk is dat je niet te lang pauze neemt, want dan wordt de stap om weer te gaan leren alleen maar groter!


Leer visueel
Wat mij altijd helpt is dingen tekenen, lijstjes maken of een mindmap maken. Pak een groot vel papier en probeer de leerstof zo systematisch mogelijk op het papier te krijgen. Maak hierbij gebruik van verschillende kleurtjes, maar zorg ervoor dat het wel overzichtelijk is. Door de stof schematisch te op papier te zetten kan je duidelijk bepaalde verbanden of juist tegenstellingen weergeven. Daarnaast ben je op een andere manier bezig met de leerstof, wat ook weer zorgt voor extra opname hiervan.

Veel succes met het leren!

1 opmerking

  1. Goede tips heb je gegeven! Een goed begin is het halve werk, op tijd beginnen is echt heel erg moeilijk maar het scheelt een hoop :D

    BeantwoordenVerwijderen